Monday, May 26, 2008

My Little Princess - The Arrival

MMmmm..dah lama tak update blog kan?? Tapi korang sumer mesti dah tahu kan kenapa..he..he..

So, let me briefly citer kat sini..how my little princess..that we name her - Nur Damia Hannah..made her 1st appearance to this world..

On Selasa petang..masa kat lab..dah rasa sakit2 belakang..tapi symptom tuh tak boleh di guna pakai sebagai tanda2 nak beranak kan?? since during kita nyer pragnancy period..sakit belakang tuh dah jadi kawan karib dah.. :)

Malam tuh pun..I felt nothing fishy lah..even masa Rosmi ngan aju called pun..tak de tanda apa2 pun..

But on Wednesday moring..masa tuh, aku tgk..azan subuh kat TV3..dah rasa sakit lain macam..tapi sakit cam biasalah..tak tahu lak..tuh dah diconsider contraction since masa Danish dulu, pecah air ketuban..so..tak delah sakit cam tuh.
Then rasa nak shee-shee, pi toilet tgk ada darah sikit kat. Aku dah start shaking..dan terus panggil Bob..

Bob pun..apa lagih..dgn mengelabah nya..terus angkut Danish naik keta, of coz ngan aku sekali lah..
nasib baik dia tak tinggalkan aku kat rumah..he..he..

Then kita org sempat call baby sitter Danish , nak suruh tolong jaga dia kejap. Masa tuh aku tgk, time kat HP kul 6.08 am...nasib baik mak salmah dah bangun.
Yg tak best nya, si Danish melalak tak nak kena tinggal. Dah satu area rumah mak salmah tuh bingit ngan suara dia. Bob angkut je dia pi letak je dalam rumah.

Masa on the way pi KPMC tulah, baru start sakit yg amat..rasa nak tercabut perut aku nih.
Bob jgn citer lah. With the hazard light "on", sumer traffic light dia langgar. Yg tak boleh langgar, Tol jer. Kena gak byr RM1.60, nasib baik 2-3 ari sebelum tuh, kita org dah beli TnG.

Sampai kat spital, Bob masuk cakap ngan nurse, ada emergency. Masa dia bukak pintu emergency, aku masuk lah, soalan pertama dia tanya "akak sakit kepala ke??"
Aku rasa nak pelangkung jer dia nyer kepala. Aku dah sakit nak baranak tahap gaban, dia tanya aku punya sakit kepala. Tapi aku sabar lagih, aku cakap "dik, saya dah 38 minggu, nak beranak dah". Tapi dia cam masih terhegeh2.

Doctor dtg check takat pegang2 perut dan suruh depa sumer prepare labour room. Masa nih, aku dah kat wheel chair ngan sakit yg amat sangat dah. Byk kali aku cakap ngan dia org..cepat sikit..cepat sikit..sampai Bob dah naik angin since dia sibuk dok suruh bayar deposit 500 dulu. Bob terus marah dia.."boleh tak kau bawak naik dia dulu baru citer pasal duit"..sia2 jer minah tuh kena marah..cheehh..depa ingat kita org tak dak duit ke..
ada tuh..mmg lah ada..tak byk jer..keh..keh..

Dia org bawak aku naik atas..dah sibuk tanya..nak bilik single ker..share..bob cakap single..dia masukkan aku dlm awrd lak dah..bukan pi labour room. Msa kat ward...staff nurse dtg check..terus dia cakap.."akak, kepala baby dah kat sini kak, akak jgn push lagi"..then terus dia jerit cepat2.."Prepare labour room CEEPPAATTT"..mmm..kan aku dah cakap..aku mmg dah nak beranak..dia org tak nak dgr kan?? he..he.



Masa kat labour room, doctor standby yg tah apa2 tuh, dtg pecah kan air ketuban aku, then on the 1st contraction yg aku rasa, aku terus push. Dengan kuasa Allah, dengan sekali push jer, there you go, my lil princess, terus nangis..
Then aku dgr bob ckp "Ma, dah kuar ma..ok dah.."..
Syukur alhamduliah..tepat jam 6.45 pagi 21 may, Damia selamat dilahirkan dgn berat 3.0 kg, length 52 cm, head diameter 33 cm.

Ni, Damia yg mirip2 Bob lepas 3-4 jam dilahirkan..syukur yg amat..

Walaupun sakit, tapi bak kata org cakap, no pain, no gain. Mana ada org beranak normal tak sakit kan. Cuma aku bersyukur sgt since aku sakit dalam setengah jam jer..aku nyer gynae tak sempat sampai. Dia sampai jer, aku dah selamat bersalin. Dia dtg ngam2 masa nak buang uri dan jahit sikit part2 yg koyak sikit tuh. Doctor siap wish aku, "congratulations on your express delivery" he..he..

Lepas 2 jam lepak kat labour room, aku masuk bilik lah..my room name anggerik. Ok lah..tak de lah spacious sangat..tapi since aku nih spesies yg tak baper mesra pelanggan, baik aku dok bilik sorang, tak de lah aku nak kacau org or vice versa. Yg penting malam tuh, kita 4 org berkampung kat spital, Danish siap tido kat atas katil ngan aku, bob tido kat kerusi.

This is one of the tremendous journey of my life yg akan aku ingat sampai bila2. Moga, senang kita org besarkan Damia and Danish, sesenang aku lahirkan depa 2 org kat dunia nih. Insyaallah..

And not to forget, thanks for all the wishes..see you gals soon..with more Damia's pics of coz..