Wednesday, September 24, 2008

Tag Raya by Mama Anis

Ish..dah dekat dah nak raya ek..
Baguih gak Mama anis bagi aku tag nih. It's sort of warm up for raya lah kan??? 1. Berapa pasang baju raya anda taun ni dan kaler apekah?

  • Soalan nih yg paling sedih nak jwb nih. Aku baru beli satu pasang huwaaa... . Punca kelewatan yg melampau nih, sebab aku busy tahap gaban. Tak de masa nak pi ushar baju raya. So far yg sepsg tuh, aku beli colour maroon, our theme for this year. Nasib baik baju Danish dah beli Dah..Tinggal nak beli baju kurung Damia jer. Ish..ada ke baju kurung budak 4 bulan ek?? Tapi , aku tak kira..Friday nih aku nak pi cari baju kurung Damia sampai jumpa..he..he..

2. Apakah makanan raya tradisional kegemaran anda?

  • Bagi aku hanya satu jer makanan fav aku time raya nih, nasi impit ngan kuah kacang mak aku. Lagi2 lah kalau nasi impit yg dia buat sendiri. Dia tanak nasi, letak dlm box kayu, then himpit ngan benda2 berat such as lesung ke..apa2 jelah yg boleh menghimpit nasi tuh. Then dia alas ngan daun pisang..aroma nya..cukup superb !!!!

3. Apakah biskut raya kegemaran anda?

  • Aku nih tekak melayu sikit, biskut2 raya moden aku cukup kureeng makan. Walaupun aku berhabih beratus2 ringgit beli kueh raya. Aku cukup happy kalau adik beradik aku beriya makan kueh raya yg aku beli. Yg paling aku suka makan, popiah simpul tuh..mmm..yummy. Kalau gi beraya rumah kawan aku kat JB yg tokey popiah simpul nih, mesti boleh makan byk2 , betul tak yatt?? he..he..

4. Bape banyak duit raya anda dapat n spend untuk bagi kat bebudak?

  • Sah2 aku tak dapat duit raya dah. Ada ke org nak bagi duit raya kat remaja lanjut usia cam ku nih..hihi.. Normally, duit raya nih, kena tgk priority gak. Utk budak yg tak kenal btg hidung, yg bagi salam lepas tuh buat2 mkn sikit, then terus nak salam ngan kita nak balik, aku bagi singgit dah lah. Depa dtg bukan sorang 2, siap satu batallion. Kalau budak2 yg kenal sipi2, 2 hinggit lah. Anak rakan2 normally 5 hinggit . Dan utk anak2 sedara + cucu sedara aku, 10 hinggit sorang. Itu amount fix yg aku bagi kat depa sejak aku keja. Tapi, tiap2 tahun bertambah anak2 + cucu2 sedara aku..20 org tuh..lebih lah..mmg lepas raya..sengkek gila mak sedara depa tuh :)

5. Apakah aktiviti malam raya korang?

  • Tahun nih, mlm raya aku kat rumah aku nya MIL. So, tak delah byk aktiviti sgt. Normally, aku nya MIL masak rendang sekuali besau. Itu menu wajib lah. Aku tolong tgk + tolong try jelah, nak tolong masak..errrr. Tapi kalau kat k'tan, aku lah mak budak yg paling bengong sekali since join budak2 kecik main mercun..he..he..best siot!!

So, itu saje yg aku nak citer. Hopefully Mama Anis berpuas hati ngan jwpan aku yg tah apa2 tuh..

Selamat Hari Raya ya korang. Tinggal 6 hari je lagih kita pose nih.

Aku hari selasa pun keja lagih..kejam kan?? he..he..

Maaf Zahir dan batin..